There was an error in this gadget

Tuesday, December 28, 2010

Tazkirah : Penghalang Doa


Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh

Tanya : Saya sering berdoa. Tapi, saya merasakan bahwa doa saya jarang terkabul. Mungkin doa saya terhalang. Bisa dijelaskan faktor-faktor penyebabnya ?

Jawab : Adalah sangat baik jika kita memperbanyak doa, sebab memperbanyak doa adalah merupakan salah satu perintah Allah sebagaimana firman-Nya :

وَقَالَ رَبّكُـمْ ادْعُونِيَ أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنّ الّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنّمَ دَاخِرِينَ

Dan Tuhanmu berfirman : "Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahannam dalam keadaan hina dina." [QS. Al-Mukmin : 60].

Namun jika kita merasa bahwa doa kita belum terkabulkan, maka kita tidak boleh putus asa. Kita harus ber-husnudhan pada Allah ta’ala dengan terus introspeksi terhadap diri kita sendiri. Ketika berdoa, kita harus memperhatikan adab-adab berdoa, diantaranya : ikhlash, sungguh-sungguh, khusyuk, penuh kerendahan, dan yakin bahwa doa kita pasti akan dikabulkan (sebagaimana firman Allah di atas). Awalilah doa kita dengan sanjungan kepada Allah ta’ala dan shalawat kepada Nabi-Nya shallallaahu ’alaihi wasallam. Bisa jadi doa kita terhalang karena beberapa faktor, diantaranya :

1. Makan dan minum dari yang haram, mengkonsumsi barang haram berupa makanan, minuman, pakaian, dan hasil usaha yang haram. Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّ اللهَ طَيِّبٌ لا يُقبَلَ إِلا طَيِّباً وَإِنَّ اللهَ أَمَرَ اْلمُؤْمِنِيْنَ بِمَا أَمَرَ بِهِ اْلمُرْسَلِيْنَ فَقَالَ { يَا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوْا مِنَ الطَّيِّبَاتِ وَاعْمَلُوْا صَالِحاً إِنِّي بِمَا تَعْمَلُوْنَ عَلِيْمٌ } وَقَالَ { يَا أَيُّهَا الَّذِيْنَ آمَنُوْا كُلُوْا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكمْ } ثُمَّ ذَكَرَ الرَّجُلَ يُطِيْلُ السَّفَرَ أَشْعَثَ أَغْبَرَ يَمُدُّ يَدَيْهِ إِلَى السَّمَاء يَا رَبِّ يَا رَبِّ وَمَطْعَمُهُ حَرَامٌ وَمَشْرَبُهُ حَرَامٌ وَمَلْبَسُهُ حَرَامٌ وَغُذِيَ بِاْلحَرَامِ فَأَنَّى يُسْتَجَابُ لِذَلِكَ ؟

“Wahai manusia, sesungguhnya Allah ta’ala adalah Maha Baik, tidak menerima kecuali yang baik, dan sesungguhnya Allah memerintahkan kepada para Rasul.Allah ta’ala berfirman : “Hai Rasul-Rasul, makanlah dari makanan yang baik-baik, dan kerjakanlah amal yang shalih” (QS. Al-Mu’minuun : 51). Dan Allah berfirman : “Hai orang-orang yang beriman, makanlah dari rezeki yang baik-baik yang Kami berikan kepadamu” (QS. Al-Baqarah : 172). Kemudian Nabi shallallaahu ‘alaihi wa sallam menceritakan seorang laki-laki yang melakukan perjalanan jauh, rambutnya kusut dan berdebu lalu menengadahkan kedua tangannya ke langit seraya berkata,”Ya Rabb..ya Rabb…”, sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakaiannya dari yang haram, dicukupi dari yang haram, maka bagaimana mungkin dikabulkan doanya?” [Diriwayatkan oleh Muslim no. 1015].

2. Minta cepat terkabul doa yang akhirnya meninggalkan doa. Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

يُسْتَجَابُ لأَحَدِكُمْ مَا لَمْ يَعْجَلْ يَقُوْلُ دَعَوْتُ فَلَمْ يُسْتَجَبْ لِيْ

“Dikabulkan doa seseorang dari kalian selama ia tidak buru-buru,(dimana) ia berkata : ”Aku sudah berdoa namun belum dikabulkan doaku” [Diriwayatkan oleh Al-Bukhari no. 5981 dan Muslim no. 2735].

لا يَزَالُ يُسْتَجَابُ لِلْعَبْدِ مَا لَمْ يَدْعُ بِإِثْمٍ أَوْ قَطِيْعَةِ رَحِمٍ مَا لَمْ يَسْتَعْجِلْ قِيْلَ يَا رَسوْلَ اللهِ مَا اْلاِسْتِعْجَالُ قَالَ يَقُوْلُ قَدْ دَعَوْتُ وَقَدْ دَعَوْتُ فَلَم أَرَ يَسْتَجِيْبُ لِيْ فَيَسْتحْسِرَ عِنْدَ ذَلِكَ وَيَدَعُ الدُّعَاءَ

“Senantiasa doa seorang hamba akan dikabulkan selama ia tidak berdoa untuk berbuat dosa atau memutuskan silaturahim, dan selama ia tidak meminta dengan tergesa-gesa (isti’jal)”. Ada yang bertanya : “Ya Rasulullah, apa itu isti’jal?”. Jawab beliau : “Jika seseorang berkata : ‘Aku sudah berdoa, memohon kepada Allah, tetapi Dia belum mengabulkan doaku’. Lalu ia merasa putus asa dan akhirnya meninggalkan doanya tersebut” [Diriwayatkan oleh Muslim no. 2735].

3. Melakukan maksiat dan apa yang diharamkan Allah. Seorang penyair berkata : “Bagaimana mungkin kita mengharap terkabulnya doa, sedangkan kita sudah menutup jalannya dengan dosa dan maksiat”.

4. Meninggalkan kewajiban yang diwajibkan oleh Allah. Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallam bersabda :

وَالَّذِيْ نَفْسِيْ بِيَدِهِ لَتَأْمُرُنَّ بِاْلمَعْرُوْفِ وَلْتَنْهَوُنَّ عَنِ اْلمُنْكَرِ أَوْ لَيُوْشِكَنَّ اللهُ أَنْ يَبْعَثَ عَلَيْكُمْ عِقَاباً مِنْهُ ثُمَ تَدْعُوْنَهُ فَلا يُسْتَجَابُ لَكُمْ

“Demi Dzat yang jiwaku di tangan-Nya, hendaklah kalian menyuruh yang ma’ruf dan mencegah kemungkaran atau (kalau tidak kalian lakukan) maka pasti Allah akan menurunkan siksa kepada kalian, hingga kalian berdoa kepada-Nya, tetapi tidak dikabulkan” [Diriwayatkan oleh At-Tirmidzi no. 2169, Al-Baghawi dalamSyarhus-Sunnah 14/3453, dan Ahmad no. 23360. At-Tirmidzi berkata : “Hadits ini hasan”].

5. Berdoa yang isinya mengandung perbuatan dosa atau memutuskan silaturahim.

6. Tidak bersungguh-sungguh dalam berdoa. Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wa sallambersabda :

إِذَا دَعَوْتُمُ اللهَ فَاعْزِمُوْا فِي الدُّعَاءِ وَلا يَقُوْلَنَّ أَحَدُكُمْ إِنْ شِئْتَ فَأَعْطِنِيْ فَإِنْ اللهَ لا مُسْتَكْرِهَ لَهُ

“Apabila seseorang dari kamu berdoa dan memohon kepada Allah, janganlah ia mengucapkan : ‘Ya Allah, ampunilah dosaku jika Engkau kehendaki, sayangilah aku jika Engkau kehendaki, dan berilah rizki jika engkau kehendaki ‘. Akan tetapi, ia harus bersungguh-sungguh dalam berdoa. Sesungguhnya Allah berbuat menurut apa yang Ia kehendaki dan tidak ada yang memaksa-Nya” [Diriwayatkan oleh Al-Bukhari no. 7026].

7. Tidak khusyu’, lalai, dan terkuasai hawa nafsu. Rasulullah shallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda :

ادْعُوْا اللهَ وَأَنْتُمْ مُوْقِنُوْنَ بِاْلإِجَابَةِ وَاعْلَمُوْا أَنَّ اللهَ لا يَسْتَجِيْبُ دُعَاءً مِنْ قَلْبٍ غَافِلٍ لاهٍ

“Berdoalah kepada Allah dan kamu yakin akan dikabulkan. Ketahuilah bahwa Allah tidak akan mengabulkan doa orang yang hatinya lalai dan tidak khusyu’ “[Diriwayatkan oleh At-Tirmidzi no. 3479 dan Al-Hakim no. 1817; hasan lighairihi].

Kalaupun misalnya Allah ta’ala belum mentaqdirkan doa kita terwujud, kita harus sabar dan ridla bahwasannya Allah ta’ala mempunyai hikmah yang sangat besar. Allahta’ala sangat sayang terhadap hamba-Nya dan seorang hamba tidak tahu tentang akibat urusannya. Terkadang seseorang mengharapkan sesuatu, padahal itu jelek buat dia. Sebaliknya, seseorang membenci sesuatu, padahal itu baik buat dia.Wallaahu a’lam.
[http://abul-jauzaa.blogspot.com/2009/10/penghalang-doa.html}
Wassalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh
--
http://nurihsan99.blogspot.com/

hati yang bagaimana oh tuhan


Kita selalu bertanya tentang keadaan kesihatan zahir tapi kita tetapi sering mengabaikan keadaan hati nurani kita. Kita sanggup menghabiskan duit ratusan ribu untuk mengubati penyakit zahir tetapi tidak mempedulikan kesihatan hati kita sedangkan tuhan hanya menerima hati kita . Firman Allah swt:
“ Pada hari tidak bergunanya harta dan anak pinak kecuali yang berjumpa dengan tuhan dengan hati yang sejahtera.”

Hati yang sihat adalah hati yang mempunyai perasaan semasa melakukan ibadat. Orang yang memiliki hati yang sihat akan merasai kemanisan dalam ibadahnya.
Ibnul Qayyim berkata:
“Periksalah hatimu pada tiga keadaan : ketika kamu membaca al-Quran, ketika dalam majlis zikir dan ketika kamu bersendirian dengan tuhan. Sekiranya kamu dapati hati kamu kosong maka hendaklah kamu meminta pada Allah menganugerahkan hati pada mu. Sesungguhnya kamu tidak ada hati.”
Hati yang sihat adalah hati yang gementar apabila disebut nama tuhan . Hati yang terkesan dengan bacaan al-Quran. Hati yang teruja bila mendengar azan. Hati yang takut apabila disebut api neraka tuhan. Firman Allah swt:
“ Sesungguhnya orang-orang beriman hanyalah orang-orang yang yang gementar hati mereka bila disebut nama Allah, bertambah iman mereka apabila dibacakan ayat2 Allah swt dan berserah hati mereka pada tuhan.” (Ayat 2 surah al-Anfal)

Hati yang sihat adalah hati yang sentiasa mengambil ibrah (pengajaran) pada setiap kejadian tuhan. Firman Allah swt:
“ Sesungguhnya kejadian langit dan bumi serta silih ganti siang dan malam adalah tanda2 kepada orang-orang yang berakal.” (Ayat 190 surah ali Imran)
Sesungguhnya otak yang berfikir tentang kejadian tuhan dan sentiasa mengambil pengajaran adalah dari hati yang sihat. Firman Allah swt:
“ Mengapakah mereka tidak berjalan di atas muka bumi supaya mereka memiliki hati yang berakal untuk memahami atau mempunyai telinga yang mendengar untuk menerima. Sesungguhnya bukan mata yang buta tetapi hati yang ada di dada itu yang buta.” (46 : 22 surah al-Hajj)

Sebenarnya apa yang berlaku setiap hari pada diri kita dan sekeliling kita ada mempunyai banyak pengajaran. Sebanyak mana pengajaran yang boleh diambil setinggi itulah tahap kesihatan hati kita.
Contohnya:
Suatu hari hasan a-basri diberi air untuk dia berbuka puasa. Bila air itu hampir dengan mulutnya beliau menangis. Beliau berkata “ Aku teringat akan keinginan ahli neraka seperti yang disebut dalam Quran:
“ Berilah hai ahli syurga , air minum untuk kami …” (50 : al-A’raf)
Namun jawapannya:
“ Sesungguhnya Allah mengharamkan air dan rezki untuk orang kafir.” (50 : al-A’raf)

Hati yang sihat akan menyebabkan mulut yang baik. Mulut yang baik adalah mulut yang sentiasa menyebut nama tuhan dan tidak mengumpat, memaki, menyebar keaiban orang, mengeluh dan sebagainya.
Nabi saw bersabda:
“ Tidak lurus iman seseorang sehingga lurus hatinya dan tidak lurus hatinya sehinggalah lurus lidahnya.”
(Hr Hakim)

Hati yang sihat adalah hati yang khusyuk dalam ibadatnya dan hati yang sentiasa menerima kebenaran walaupun ia pahit. Firman Allah swt:
“ Bilakah masanya untuk orang2 beriman untuk khusyuk hati mereka bagi mengingati Allah dan menerima kebenaran yang Allah turunkan…” (16 : alFatir)

Hati ini sentiasa terdetik nama Allah. Sebanyak mana kamu mengingat sesuatu setinggi itulah kasihmu padanya. Sekiranya hatimu banyak menyebut nama tuhan itu tanda kasihmu padanya adalah benar2 wujud. Kalau hati lebih banyak menyebut tentang wanita, takhta, kerja, periksa, harta, kereta atau dunia maka dakwaan cintamu pada tuhan adalah bohong.
Hati yang sihat adalah hati yang banyak runsing tentang hal akhirat dan masalah umat Islam.

Kita lihat Nabi bersabda:
“ Surah Hud dan saudara2nya telah menyebabkan kepalaku beruban.”
Ini kerana surah-surah ini (Hud, an-Nazia’at dan al-Mursalat) mengandungi tentang kisah Nabi2 yang terdahulu, kisah tentang neraka dan kisah umat-umat yang derhaka.
Allah menempelak manusia yang banyak pengetahuan dunia tetapi jahil dan lalai tentang akhiratnya.
“ Mereka mengetahui tentang hal ehwal dunia tetapi lalai dengan akhirat mereka.” Ar-Rum ayat 7

Kita tahu tentang nama benda yang kecil dan mikro dalam tubuh manusia, dalam komputer, dalam kereta tetapi tidak tahu berapa lama api neraka dipanaskan, berapa kali ganda api neraka dr api dunia, apakah nama2 makanan dan minuman ahli neraka dan lain2.
Kita tahu nama2 artis , nama pemain bola dan nama selebriti tetapi kita tidak tahu apakah nama binatang yang menyeksa manusia di akhirat.

YA ALLAH HATIKU TERLALU BANYAK MEMIKIRKAN TENTANG DUNIA SEHINGGA MELUPAKAN MU

YA ALLAH HATIKU SENTIASA RUNSING KEHILANGAN DUNIA TETAPI BANYAK MANA AKHIRAT YANG HILANG DAN AKU BUAT TAK TAHU

YA ALLAH HATI YANG KERAS DAN BERPENYAKIT CINTA DUNIA INI HANYA LAYAK UNTUK DIBAKAR BERSERTA DENGAN SARUNGNYA SEKALI (JASAD) TETAPI AKU TAK DAYA MENAHAN API NERAKAMU


YA ALLAH BERSIHKANLAH HATI INI DARI PENYAKIT DAN CAMPAKKANLAH PADANYA CINTA PADAMU

SESUNGGUHYA SEMUA CINTA ADALAH SEMENTARA DAN MENYAKITKAN MELAINKAN CINTA PADAMU DAN CINTA APA YANG KAU SURUH MENYINTANYA.

YA ALLAH AKU TIDAK BERPUTUS ASA UNTUK MENDAPATKAN HATI YANG BERSIH DAN SIHAT UNTUK AKU PERSEMBAHKAN PADA MU DI SANA… BANTULAH AKU.. TOLONGLAH AKU.. JANGAN KECEWAKAN KU YA RAMAN YA RAHIM

Friday, December 17, 2010

Awas apabila ketawa…!







Menonton pelawak beraksi di atas pentas atau di kaca TV (senario ke) kita pon ketawa berdekah-dekah. Kenapa harus ketawa? Lantaran hati kita ni digeletek oleh lelucon pelawak2. “KEH KEH KEH KAH KAH”



Sekumpulan orang2 yang melingkungi seorang tukang ubat tenaga batin di Chow Kit sedang gelak ketawa mendengar ‘temberang’ sang tukang ubat. Jadi, dunia ni penuh dengan gelak ketawa manusia. Cuma kucing2 aje yang tak ketawa (mungkin gelak dalam bunyi meow meow kot). Mayat yang terbujur kaku dalam rumah, orang2 yang berziarah duduk2 bersembang di luar dan terburailah gelak ketawa mereka bila tersentuh yang lucu dan mencuit hati. “KEH KEH KEH KAH KAH KAH”



Di dalam masjid pon, orang2 boleh ketawa. Ngomong2 di beranda masjid sambil hisap rokok bersantai2 menunggu waktu antara Maghrib dan Isyak. dan sedang mengadap Quran pun orang boleh gelak lagi. Bilal sedang mengalunkan azan pun org ketawa. Syaitan membisikkan “ketawalah kuat2 dan mengilai2 lagi gamat” “KAH KAH KAH KEH KEH KEH”



Tapi bila kita menangis? Pada detik kita lahir dari perut ibu diiringi dengan tangisan. Kerana apa menangis? Syaitan benci melihat manusia menangis. Syaitan mahu ketawa sepanjang masa. Ha “ah, itu kawanku,” kata syaitan. Ya, org bebas ketawa girang gembira. “ketawa tu nikmat, laugh is the best medicine, omputih kata”, kata sorang hamba Allah. ”KEH KEH KEH”



Tak pernah ke kita nak menghayati sabda Rasulullah, idola manusia sepanjang zaman? sabda baginda yang bermaksud:



“Diharamkan api neraka untuk membakar mata yang pernah menangis kerana merasa hebat kepada Allah. Diharamkan api neraka membakar mata yang pernah berjaga-jaga dalam perang sabil, dan diharamkan api neraka untuk membakar mata yang pernah dipejamkan dari hal2 yang diharamkan oleh Allah..”



sabda Baginda lagi : “Banyak ketawa itu mematikan hati dan melalaikan daripada mengingati akhirat dan mempusakai marah dalam hati”.



“tertawa di dalam masjid itu menenggelamkan di dalam kubur dan mematikan hati dan melalaikan daripada menyebut nama Tuhan”.



Daripaa Hassan Basri, tertawa itu ada 2 bahagian. satu bahagian, tertawa yang disukai Allah iaitu diberi pahala untuk org yang tertawa. Tertawa sayang yang disukai Allah ialah senyum seorang di hadapan saudaranya bertujuan untuk menyukakan hatinya. Dan tawa yang dimurkai Allah ialah tertawa kerana perkataan atau percakapan orang lain.



Kalau sahabat semua nak tau, Syaitan pun suka ketawa



Bila?



Daripada Abu Hurairah r.a : Rasulullah telah bersabda yang bermaksud:



“Apabila menguap salah seorang kamu dalam sembahyang, maka hendaklah kamu menutup mulutnya sedapat mungkin dan jangan sampai mengatakan ‘hah’ kerana sesungguhnya yang demikian itu dari syaitan yang ketawa “KEH KEH KEH KAH KAH KAH KAH”

Sunday, December 12, 2010

Umat Islam WAJIB BACA!!!


sumber: email
To: remaja_masjid@yahoogroups.com
Sent: Wed, August 18, 2010 3:10:07 PM

 



 
 
 
Maklumat ini samaada sahih/tdk tdk lah diketahui tapi, sekurang2nya
kita bermaklumat nama si penghantar tidakdapat di siarkan
Fakta
Baru-baru ini satu seminar/taklimat telah diadakan antara Persatuan
Pengguna Islam Malaysia dengan pihak Jabatan Agama Islam Perak khusus
mendedahkan produk haram yang berada dipasaran dan meminta orang-orang
Melayu/Islam berhenti menggunakannya.
Berikut secara ringkas produk tersbt dan serba sedikit huraiannya.
 
Carilah produk yang betul2 Halal dan buatan Muslim. Semuanya dah ada dah
Dipasaran, cumanya kenalah mencari…
“Mencari yang halal itu fardu bagi Umat Islam”
Tetapi setakat HALAL..tak cukup..banyak produk cina
Tapi guna nama org melayu…hati2..
 
So ..mana2 yang was2..tak payah belilah…
 
 


COLGATE  >>>>Alternatif : Halagel, Mukmin,Alam Pulih, HPA
Colgate keluaran Thailand , Indonesia dan Vietnam ~haram~ bercampur lemak
babi. Colgate 125ml yg berada dipasaran sekarang sah diimpot dr Thaland.
AJI NO MOTO >>>Cari keluaran HPA, ANA Edar
Aji No Moto keluaran Thailand, Indonesia dan Vietnam ~ haram ~ bercampur
lemak babi Aji No Moto jg disahkan oleh doktor mengandungi MSG(MonoSodium
Glutamate) berlebihan yg boleh mereputkan daging dan menggugurkan rambut
dgn cepat.Bagaimanapun produk Aji No Moto keluaran Jln Kuchai Lama (Mysia)
disahkan bebas dari lemak babi.
COKLAT.>>>>Coklat Keluaran Era Edar
Semua coklat yang diimpot dr luar negara mengandungi lemak babi atau pun
sekurang-kurangnya mengandungi lemak binatang yang amat diragui.
Sekiranya pada luar bungkusan pek coklat ada menunjukkan kod produk, KOD
164 disahkan mengandungi lemak babi.
FISHCAKE; FISHBALL; MEE & KOYTIAW BASAH >>>>>>Bihun Sufi , Mee Kering
(Fishcake & Fishball Keluaran AZ-ZAIN>
Keluaran bukan Islam disahkan mengandugi ramuan campuran lemak babi supaya
produk tahan lama.
BERUS-BERUS SONGKOK, KASUT, CAKE >>>>Cari Berus Yang ada Tanda Halal
(Boleh diperolehi di pasaran sekarang di kedai melayu)- Impian Emas
Babi ternak di Mysia tdk berbulu. Tetapi babi tunggal dikatakan berbulu.
Dinegeri China terdapat babi ternak yang khusus menghasilkan bulu seperti
ternakan biri-biri. Berus untuk songkok, kasut dan cake disahkan adalah
bulu-bulu babi dari negeri China .
http://zikrihusaini.com/spesis-babi-berbulu/



armanizan.blogspot.com/2010/.../hati-hati-ingat-bulu-kambing-tapi-bulu.html
ROTI HIGH 5 ( HIGH FIVE )>>>>>Roti ARAB
Roti High 5 HARAM dimakan krn mengandugi/dicampur/diproses dr ragi babi.
Suatu ketika dulu pernah tersebar luas berita/surat layang mengenai lemak
babi dalam roti Gardenia.
Ketika itu jualan Gardenia jatuh merosot dengan ketara sekali.
Sebenarnya berita ini disebarkan oleh orang-orang dalaman High 5 sendiri
yang irihati dengan pencapaian /kejayaan Gardenia. Punca iri hati ini
disebabkan empat tokoh utama pengurusan Gardenia adalah orang Melayu yg
amat peka dengan sensitivity umat Islam mengenai pemakanan halal/haram.
Saham-saham besar Gardenia yang dikatakan bercampur dengan bisnes babi
tidak membabitkan negara Malaysia .
Produk keluaran Gardenia diproses berlandaskan prinsip Islam ISI 2020 yg
digariskan Institut Penyelidikan Piawaian Islam (RISIS).Ini disahkan oleh
Stiausaha PPIM Dr.Maamor Osman. Gardenia disahkan bebas dr campuran lemak babi.
REMPAH KARI ALLAGAPA; BABAS; SAKHTY & CAP MATA >>>Rempah Mak Siti, Faiza
[Lagi sedapppp..)
Keempat-empat jenama kari diatas tidak mengandungi lemak babi TETAPI 40%
hasil jualannya digunakan utk membuat/menambah/memperelok kuil-kuil H****
di Malaysia dan juga sebagai pembiayaan untuk membunuh masyarakat Islam
Gujerat India .
Itu lah sebabnya kita melihat jenama kari ini berlumba-lumba menaja
rancangan-rancangan hiburan TV (terutamanya lagu dan filem Hindi) supaya
bersesuaian dengan selera orang Melayu yang sejak dari dulu lagi lagu dan
filem Hindi ini ibarat isi dgn kuku dan sudah sebati dengan jiwa mereka.
Satu perkara lagi yg perlu diberi perhatian ialah nombor 786. Orang-orang
veteran India Muslim (berusia 80 tahun keatas) yg ditanya mengenai nombor
ini menyatakan dengan berbagai pendapat. Tetapi apa pun jawapannya nombor
ini adalah kod untuk Bismillah yang cara amalannya mereka saja yang tahu.
Malangnya kod ini (786) diselewengkan oleh puak-puak Hindu apabila mereka
jg melabelkan papan iklan kedai dgn nombor tersbt utk mengabui umat Islam.
Tidak hairan lah dewasa ini kalendar orang-orang India Muslim yang
menggunakan gambar Kaabah dan ayat suci Al-Quran dicetak/ditaja oleh
Palanniappa, Sakhty dan Babas.
Juga perlu dingatkan pada umat Islam supaya amat peka dengan beberapa
restoran baru nasi kandar yang bergiat aktif sama ada dimana-mana bandar
terutama di Taiping dan Ipoh.Pastikan perniagaannya oleh orang Islam dan
ayamnya halal…Di Taiping ada restoran nasi kandar,rotinan dan toseh dr
pekerja H**** dan ayam dibekalkan oleh C***
COCA COLA >>> Radix Cola
Coca Cola adalah jenama minuman yang mempunyai agendanya yang tersendiri.
Lebih-lebih lagi agenda menghina Umat Islam. Tahu kah saudara tulisan Coca
Cola itu jika dibelah dua dari bahagian belakangnya maka tulisannya boleh
dibaca dan akan membawa maksud ‘Laaâ€(tm) Allah Laaâ€(tm)Muhammad
(Tiada Allah Tiada Muhammad)
Kajian menunjukkan Negeri Perak adalah negeri kedua diMalaysia yg berjaya
memboikot Coca Cola dan dikatakan jualannya diPerak merosot sehingga 60%.
Syabas warga Perak.
SARDIN TIN MERAH>>>>>>Pertima , Family , Globalemas
Kuah Sardin ini dibuat dari campuran siput babi ~ haram dimakan.
KENTUCKY FRIED CHICKEN >>>RadiX Fried Chicken [RFC]
Perkara yg meragukan dlm kes KFC ini ialah cara sembelihan ayam itu sendiri.
Seorang petugas menyembelih di KFC mengakui bahawa bacaan semasa sembelih
hanya dibaca pada permulaan/pertama sahaja manakala yang lain-lain nya
tidak sempat kerana ribuan ekor lagi menunggu/berpusing untuk disembelih.
Kita tidak dapat berbuat apa-apa dengan masalah KFC ini kerana ia mendapat
kelulusan penuh pihak Pejabat Agama. Tetapi perkara yang mendatangkan
was-was elok lah kita tinggalkan.
Keadaan ini sama lah juga dengan ayam yang kita beli dan lihat sendiri
sembelihannya dimana-mana pasar ayam. Sekiranya kita beli 10 ekor ayam dan
selepas disembelih ayam-ayam tadi dihumban kedalam sebuah bekas/raga.
Persoalannya bagaimanakah cara 10 ekor ayam itu mati. SAH ayam itu mati
akibat tertindih lemas sesama mereka dan bukan menggelupur sendirian. Mati
lemas ini disahkan tidak halal kerana mati katak.
TEH HAILAM >>>> ‘Teh ANA Edar
Orang Melayu sejak dulu lagi amat famous dengan teh Hailam. Ada yang
pagi-pagi lagi mesti kena teh Hailam Sedap katanya. Minum pula dlm cawan
berbunga.TETAPI tahukah kita apakah cara tradisional teh ini dibuat.Seorg
Mualaf yang mendedahkan perkara ini memberitahu bahawa pada setiap pagi
towkay kedai ketika sedang menggosok gigi dan ketika masa yang sama akan
membenamkan berus gigi kedalam bekas membancuh teh atau apa-apa jua bekas
utk teh tersbt Itulah resepinya.Bunyinya memang lucu ttp itulah hakikatnya.
TESCO IPOH
Sesiapa yang berkunjung ke Ipoh dan ingin menjamu selera diingatkan supaya
berhati-hati apabila singgah makan dimana-mana warung dalam Tesco.
Hampir kesemua gerai-gerai makanan dipunyai oleh bukan Islam ( C*** ) dan
mengupah pekerja Melayu utk RUN bisnes tersebut. Masalah utama ialah ayam
digerai ini di supply oleh C***.
Hanya sebuah gerai (Western Food ) saja yg disahkan betul-betul halal dan
dijalankan sendiri oleh seorang pemuda Melayu.
RENUNGAN
Dipasaran sejak akhir-akhir ini kita dikaburi dengan jenama-jenama yang
seolah-olah bercirikan Islam. Contoh :
Bahan makanan kering yang dibungkus dengan gambar masjid diluarnya dan
bunyi sykt pembuat spt bahasa Arab yg kadangkala kita tak ambil kisah langsung.
Dipasar raya umpamanya jenama-jenama seperti Safi , Shurah, Zaitun dan
Aminah Hassan dikenalpasti barang-barang keluaran bukan Melayu/Islam.Bisnes
ini sebenarnya telah bertukar tangan. Selain itu alasan paling mudah adalah
mana mungkin produk Melayu blh msk pasar raya. Bgaimana pula dgn kicap Thamin
Kicap Thamin HALAL tetapi difahamkan ia terpaksa mengupah salesman C***
dgn bayaran RM7,000.00 utk membolehkan produk tersebut memasuki pasar raya.
PERIHAL KICAP ELIZA >>>.Kipas Udang, Jalen , Bumi Hijau, Shahirah
> Betul ke?????? Orang perak tolong periksa !!! Kicap Eliza.
> Tolong war-warkan pada kengkawan yang lain sebab bukan anak-anak saja
> yg sukakan kicap, kita mak/bapak pun suka......masak kicap.
> Berhatilah kalau cerita ni benar, perlulah kita sebarkan pd semua org...
> Kicap Eliza. Dibotol kicap tertulis alamat kilangnya ialah di Batu 3,Jln
> Jelapang, Ipoh . Setahu saya diBatu 3, Jalan Jelapang cuma ada Kilang
> Kicap kepunyaan kaum cina, pekerjanya juga kaum cina. Lokasinya ialah
> dipersimpangan Jalan Jelapang dengan Highway ke Lumut (ditraffic light).
>
> Kepada yang biasa dengan bandar Jelapang, kilang tersebut berada
> disebelah sungai sebelum memasuki ke Taman Meru 1A. Terdapat kilang
> kicap tanpa pagar ... dan bangunan kayu lama disitu. Dan dikawasan
> itulah letaknya batu 3, Jalan Jelapang dengan berposkod 30020 seperti
> tertera dibotol.saya yg hampir sebelum ini 10 tahun tinggal disana pun
> tak perasan itulah kilang kicap Eliza ... kecuali bila tengok address
> kilang pada botol tersebut semalam (Ahad).
> Gunalah kicap dan sos cap "HABHAL KIPAS UDANG". Yang ini taukehnya
> memang orang Islam ... seorg jutawan yang dermawan tinggal di Kampung
> Melayu Majidee JB.Produknya pun khabarnya dah sampai ke Timur Tengah
> sana ... satu lagi cap "TAMIN" .... [Yusoff Yaacob] tapi yg warna
> hijau tau, bukan cover yg warna merah yg merah, sudah dijual kpd tokey
> cina (sudah tentu bukan islam)....
> >
> Subject: RE: REPLY ....... AWAS! penggemar kicap!
> Untuk maklumat u all, setelah diselidiki dan dipantau....kicap yg
> tertera dibwh tu.....sememanglah benar, dipunyai oleh seorang taukey
> cina kilang kicap tersebut mengunakan nama orang melayu agar mereka
> mendapat keuntungan yang banyak. Sebab rata2 yang mengunakan kicap
> adalah orang melayu , jadi itu adalah strategi mereka. oleh yang
> demikian hindarkan saja utk membeli jenama tersebut...semoga apa yg
> dimakan hendaklah halal dan sememang nya bersih.
> Orang Ipoh tolong siasat betul ke ni? Soal makanan kena ambil berat
> sebab jd darah daging yg menentukan sikap dan kemana kita diAkhirat nanti.
> *wallahualam

Friday, December 10, 2010

Tertawa Di Dunia Menangis Di Akhirat


04 Muharam 1431 H
Oleh:pastambun

Dalam satu hadith, Nabi saw bersabda'Banyak tertawa dan tergelak-gelak itu mematikan hati. Banyak tertawa menjadikan hati semakin malap dan tidak berseri. Lampu hati tidak bersinar dan akhirnya terus tidak menyala. Hati tidak berfungsi lagi.

Nabi Muhammad melarang ummatnya dari gelak-ketawa yang melampaui batas. Menurut hadith, banyak ketawa menghilangkan akal dan ilmu. Barangsiapa ketawa tergelak-gelak, akan hilang satu pintu daripada pintu ilmu.

Kenapa dilarang ketawa berdekah-dekah? Dalam keadaan suka yang keterlaluan, hati kita lalai dan lupa suasana akhirat dan alam barzakh yang bakal kita tempuhi kelak. Sedangkan dahsyatnya alam tersebut tidak dapat dinukilkan dalam sebarang bentuk media.

Kita sedang menuju ke satu destinasi yang belum tentu menjanjikan kebahagiaan abadi.Sepatutnya kita berfikir bagaimana kedudukan kita di sana nanti, sama ada berbahagia atau menderita. Berbahagia di dunia bersifat sementara tetapi di akhirat berpanjangan tanpa ada penghujungnya.

Penderitaan di dunia hanya seketikatetapi di akhirat azab yang berterusan dan berkekalan. Merenung dan memikirkan keadaan ini cukup untuk kita menghisab diri serta menyedarkan diri kita tentang bahaya yang akan ditempuh.

"Tertawa-tawa di masjid menggelapkan suasana kubur". Demikian ditegaskan oleh Nabi saw. Kita sedia maklum, kubur ialah rumah yang bakal kita duduki dalam tempoh yang panjang. Kita keseorangan dan kesunyian tanpa teman dan keluarga. Kubur adalah satu pintu ke syurga atau ianya satu pintu ke neraka.

Betapa dalam kegelapan di sana, kita digelapkan lagi dengan sikap kita yang suka terbahak-bahak di dunia.Ketawa yang melampaui batas menjadikank ita kurang berilmu. Apabila kurang ilmu, akal turun menjadi kurang.

Kepekaan terhadap akhirat juga menurun. Nabi saw pernah bersabda: "Barangsiapa tertawa-tawan escaya melaknat akan dia oleh Allah (Al-Jabbar). Mereka yang banyak tertawa di dunia nescaya banyak menangis di akhirat."

Saidina Ali sentiasa mengeluh '....jauhnya perjalanan ... sedikitnya bekalan ....' Walaupun hebat zuhud dan ibadat beliau, namun merasakan masih kurang lagi amalannya. Betapa kita yang kerdil dan malas beribadat ini sanggup bergembira 24 jam.

Dalam hadith lain, Nabi saw bersabda "Barangsiapa banyak tertawa-tawa, nescaya meringankan oleh api neraka."Maksudnya mudah dimasukkan ke dalam neraka.

Kita tidak pula dilarang menunjukkan perasaan suka terhadap sesuatu. Cuma yang dilarang ialah berterusan gembira dengan ketawa yang berlebihan. Sebaik-baik cara bergembira ialah sepertiyang dicontohkan oleh Nabi saw.

Baginda tidak terbahak-bahak tetapi hanya tersenyum menampakkan gigi tanpa bersuara kuat.Para sahabat pernah berkata "Ketawa segala nabi ialah tersenyum, tetapi ketawa syaitan itu tergelak-gelak."