There was an error in this gadget

Thursday, October 13, 2011

Betul!! aku x tipu kawin ni mmg best...

Perkawinan dari pandangan Islam merupakan sistem peraturan dari Allah SWT yang mengandungi anugerah yang besar dan hikmah yang agung. Melalui perkawinan ini ia dapat diselaraskan hubungan lelaki dan wanita (yang secara fitrahnya saling tertarik) dengan aturan yang khusus. Dari hasil pertemuan ini juga akan berkembang jenis keturunan sebagai salah satu tujuan dari perkawinan tersebut. Dan dari perkawinan itu pulalah terbentuk keluarga yang mengandungi peraturan hidup khusus dan sempurna.

Islam telah memerintahkan dan menyeru untuk melakukan pernikahan. Bukti ini dapat dijelaskan dgn banyak firman Allah SWT dan sabda Rasulullah SAW dan tidak lupa dgn kata-kata para sahabat r.a. serta para alim ulama' akan perihal galakan untuk berkahwin. (cari kat google dalilnya)

Betul!! aku x tipu kawin ni mmg best...

Selepas aku berkahwin ni ramai kenalan2 yg bertanya best x kawin, aku x pasti apa maksud sebenar yg ingin di soalkan, husnu zhon je la.. tapi kalau tanya dari segi kehidupan semasa majlis dan selepas kawin serius aku katakan memang best!! kalau masa majlis tu mmg best yela masa tu kita jadi tumpuan senang kata kalau kita xda dlm majlis tu majlis tu x menjadi, sapa x suka kalau ada orang raikan kita dgn penuh hormat dan gurau senda.. (fitrah manusia suka glamour).

Kalau tanya bab kehidupan selepas kawin plak aku katakan mmg best jugak la, dari segala aspek samada pengurusan dalam rumah, rohani, mental dan x lupa pada jasmani.. yang aku sentuh pasal pengurusan dalam rumah tagga tu bkn bermakna aku dok relax je ada org yg buat semua utk aku, x mithali la beb.. x bermakna selepas dh kawin semua keje dapur bg die buat segalanya.. maksud yg aku nak katakan camni, fitrah perempuan dgn keje yg ringan n teliti, fitrah bani adam lak yg agak berat2 n sulit skit, mcm repair lampu ke, angkat air tong la gas la (maaf yg angkat tong air ni utk kehidupan di Jordan je ye), beli barang kat pekan la (yg ni pn di Jordan gk sbb keselamatan Maliziyyah) dan pelbagai lg la terutama yg berkaitan urusan ngn laki arab.. tu la maksud yg aku nk habaq ni, ala kesimpulannya laki ni wt keje luar n kasar, yg pmpn lak keje dalam n ringan serta x merbahaya.. kan kemas tu..

Betul!! aku x tipu kawin ni mmg best...

Sapa kata kawin masa belajar ni bertmbah beban? Cuba kome analisis, kalau semua benda tu kita buat sorang2 disamping status sbg pelajar (bertuah la kalau ada sahabat sejantina yg sudi bahagikan tugasan kehidupan manusiawiy kita ni).. sebenarnya kawin msa blajar la paling best.,, yela msa ngn die lebh byk, blh jalan2 masa cuti, blh stdy sma2 n yg paling pentig celik je mata seblm g sekolah dh ada sarapan mcm kecik2 dlu hihi.. hemm tu la jadi suami nih, selalu je jd tong sampah, nak buang makanan bazir pulak..

Betul!! aku x tipu kawin ni mmg best...

bagi pandangan aku, manusia ni xda laki n xda pmpn sbb ia adalah satu makhluk yang satu cuma dijelmakan sifat yg xda dlm diri kita ni, buktinya jelas diciptakan Hawa dari satu tubuh manusia yg sekarag ni dinamakan lelaki, jadi x hairan la kalau manusia ni saling memerlukan antara sama lain dan tidak rasa keberatan untuk melakukan pekerjaan yang sesuai dgn naluri.. oleh yg demikian org yg mengatakan takut nak kawin dan org yg xnk kawin tu la sbnarnya x melaksanakan tanggugjawabnya sbagai insan kerana ingin melawan fitrah dan x sangup memikul amanah sbagai khalifah di bumi ini.

Betul!! aku x tipu kawin ni mmg best...

Menyentuh cinta dan kawin kerana Allah ini apa yang anda faham? apa yg aku faham ialah kita berkahwin ni sebab Allah yg suruh dan Nabi s.a.w. pn berbangga dgn ramainya anak melalui pernikahan, Allah juga menyuruh kita menjaga pandangan dan meltakkan naluri manusia pada tempatnya, jadi atas dasar ini jugalah aku memilih untuk bernikah kerana Allah iaitu kerana takut Allah marah selain menjauhkan segala kemaksiatan. Kemaksiatan pulak tidaklah hanya bermakna buat maksiat pada manusia saja bahkan maksiat pada Allah iaitu kelalaian dalam ibadah (maksiat dalam bahasa arab bermakna melakukan perkara yg mendatangkan dosa tapi dalam kamus melayu maksiat itu ialah pencegah maksiat).. jadi apa yg aku nak maksudkan ni ialah maklum lah bila menuntut ilmu Islamiy ni bukan syaitan pangkat rendah tapi pangkat inspektor keatas, jadi bnyaklah dugaan dalam kita menuntut ilmu Islamiy ni dgn kelalaian solat dan selainnya (terutama subuh) maknanya ada lah orang yg kejutkan kita dgn kasih sayang agar solat lebih awal (laki dgn keegoaannya cnfm2 terus bangun)..

Antara faktor lainnya juga aku berasa sunyi sangat walaupun aku dikelilingi kawan2 yg lawak tahap gaban, oleh itu aku memilih untuk bernikah kerana aku tahu sebagaimana Allah katakan ada kebahagiaan melalui pernikahan iaitu insan yg boleh membahagiakan kita adalah insan yg berlawanan jantina kita, aku xnk mencari kebahagiaan melalui berhubungan dgn wanita yg bukan halal bagi aku dalam tempoh masa yg lama dan aku mengambil peluang dgn sedikit kewangan yg ada (rezki belaja di timur tenggah) dgn pernikahan memandangkan isteri ni sentiasa disisi kita n menjadi 'teman setia anda' dan menjadi pendengar yg baik serta menghargai kita sampaikan lawak yang selama ini x laku jadi laku.

Betul!! aku x tipu kawin ni mmg best...

Mungkin menjadi kekeliruan masyarakat kita terutamanya yg mengaji ilmu Islamiy ini akan perihal berhubungan dgn lain jantina. Aku agak hairan dgn pihak yg melabelkan haram terus berhubungan dgn lain jantina melainkan hanya selepas bernikah. Mana mungkin perkahwinan itu terus terjadi dgn serta merta tanpa kita mengenali sedikit dari bakal teman sehidup semati kita ini sedangkan Nabi s.a.w. pun menggesa sahabat agar melihat dulu bakal pasangannya agar memenuhi citarasa. Apa yg aku faham yg haram itu adalah couple iaitu sentiasa berdua2an dan berdating tanpa ditemani mahram, masyarakat kita faham couple tu hubungan lelaki perempuan yg belum berkahwin walaupun mereka jenuh menjaga adab batas pergaulan sebagai bukan mahram.

Aku menulis pengalaman aku ni bukan bermakna untk menunjuk2 jauh sekali nak memuji diri sendiri.. aku sebenarnya nak mengajak kawan2 yg mana ada kemampuan dan ada calon tu segerakanlah halalkan hubungan anda dan bagi yg belum ada calon tu silalah cari seandainya dari aspek kewangan sudah mencukupi walaupun sebenarnya Allah akan memberi rezki tanpa disangka2 melalui pernikahan. Bukankah Nabi kita menyuruh agar kita memilih pasangan yg ada pengetahuan agamanya, jadi pandangan aku tiada masalah sekiranya kita memasang niat untuk mencari jodoh di tanah yang penuh barakah ini selain niat menuntut ilmu, bukankah banyak pilihan berbanding kalau kita mencari semasa bekerja nanti.. (kalau masih x jumpa mari dtg rumah ana amik borang sbb ada 3 lagi kekosongan)..


Akhir kata kalau nak bina hubungan lelaki dan perempuan mestilah memasang niat kerana Allah yakni memang niat untuk berkahwin dgnnya dan yang paling penting mestilah menjaga hubungan tersebut agar tidak melebihkan cinta sesama makhluk terhadap Allah kerana Allah juga memiliki sifat cemburu jika kita menduakan cinta kita kepada Allah.. Bayangkan kalau kita melebihkan kekasih kedua kita berbanding yang pertama yang selama ini banyak jasa kepada kita, macam itu jugalah perumpamaannya (opss ni iklan je).. apa2 pun bagi yg berniat untuk mendirikan rumah tangga semasa belajar pesanan aku pastikan bajet kewangan mencukupi kerana zaman sekarang ni masuk tandas pun kena bayar.. semoga kalian di pertemukan jodoh dgn segera dan yg bersesuaian dgn kalian, jangan lupa doakan kami :)

''Betul!! aku x tipu kawin ni mmg best...''

No comments:

Post a Comment