Wednesday, February 1, 2012

Salji tidak turun tahun lepas kerana maksiat?



Maha kuasa Allah boleh menjadikan sesuatu perkara yang manusia tidak sangka2. Allahu akbar segala puji bagi Allah dgn rahmatnya telah menurunkan salji buat kali kedua di bumi Mu'tah ini. Ramai sahabat2 tidak menjangkakan salji akan turun kali kedua barangkali dalam sejarah di bumi Mu'tah. Sedih rasanya kerana tidak berkesempatan bersama-sama teman di suatu kawasan yang agak tebal dan cantik untuk bermain salji di Mu'tah pada salji pertama.

Agak hairan juga kerana selepas salji pertama, cuaca agak panas walaupun kadang-kadang sejuk mendingin sehingga kebas jari kaki dan kaki yang pastinya hanya duduk di atas katil berbalutkan selimut tebal dan tidak menjangka salji kali ini lebih tebal berbanding yang pertama, dan saya agak salji tidak turun sebab pada semester awal tahun ini cuaca agak panas dan pada tahun lepas semasa semester awal hujan agak lebat tetapi salji tidak turun di Mu'tah.

Menyentuh berkenaan mengapa salji tidak turun di Mu'tah pada tahun lepas, ramai gurauan pedas dari kenalan-kenalan mengatakan salji agak malu turun di bumi Mu''tah ini kerana kononya maksiat yang dilakukan tidak kira pelajar Malaysia mahupun masyarakat arab di sini. Menyentuh makna maksiat pula, masyarakat Melayu umumnya memahami maksiat itu adalah perilaku tidak senonoh antara lelaki dan perempuan yang sedang bercinta tanpa mengikut had sempadan yang Islam tetapkan dengan kata lain 'maksiat' adalah bermaksud perhubungan lelaki dan perempuan yang terlebih mesra sehingga di pandang buruk oleh agama.

Padahal maksiat itu sendiri adalah dari bahasa Arab yang membawa maksud kelakuan yang membawa kepada dosa tidak kira samada maksiat sesama manusia atau kepada Allah. Semua manusia tidak lari dari melakukan maksiat, jangan menyombong diri apabila ditegur dan sepatutnya bersegeralah menginsafi dan bermuhasabah diri akan dosa-dosanya yang lampau samada dosanya tika remaja, bujang, sebelum kahwin dan selepas kahwin. Manusia tidak lepas dari melakukan maksiat pada Allah, antaranya bagaimana solat subuhnya, puasanya dan lain-lain.

Saya agak menyokong perkataan maksiat itu digunakan kerana jangan hanya menyangka maksiat itu adalah dosa sesama 'kekasih' sahaja, bahkan kepada Allah juga.

Memang tidak dinafikan setiap kejadian alam ini ada hikmahnya yang kita sendiri tidak tahu dan kebiasaanya akan tahu juga. Berkaitan salji tidak turun di Mu'tah, tidak dinafikan itu juga ada hikmahnya kerana pada tahun lepas walaupun salji tidak turun tetapi hujan agak lebat sehinggakan paras air hujan melebihi dari jangkaan dan menjadi pusat takungan air untuk kegunaan masyarakat sekeliling. 

Apa yang ingin disampaikan, apa salahnya sekiranya kita mengatakan salji tidak turun pada tahun lepas adalah kerana dosa 'maksiat' kita kepada Allah atau juga sesama manusia sebagai muhasabah diri kita ini yang selalu gembira sehingga lupa apakah peranan kita sebagai penuntut ilmu agama yang suci ini, layakkah kita menjadi ikon, contoh qudwah kepada masyarakat di Malaysia yang mengharapkan kita sebagai pembawa ilmu di tanah anbiya' ini?


Ramai juga ahli agama yang berpendapat kejadian tsunami adalah disebabkan maksiat dan dosa2 yang dilakukan oleh penduduk sekeliling, yang ahli geologinya mengatakan ia adalah akibat hakisan dan macam2 seumpamanya, padahal kawasan yang teruk adalah di Aceh, yang mana penduduknya begitu menjaga kesucian agama Islam. Kalau secara logiknya, layakkah kita menghukum mereka ditimpa bala kerana dosa2 mereka? semanisnya kita mengatakan kepada si pelaku maksiat supaya segera bertaubat dan mengambil iktibar sebagai muhasabah adakah kita tidak pernah melakukan dosa. Bagi yang tidak merasakan itu adalah hantaran dari Allah, mereka katakan itu adalah kejadian alam dan bencana semulajadi tanpa mengaitkan hal itu dengan amaran Allah barangkali.


Pesanan pena, marilah kita muhasabah adakah tahun lepas salji tidak turun kerana rahmat Allah dicabut dan hanya digantikan dengan hujan dek kerana dosa maksiat kita, (kerana salji merupakan satu kejadian alam yang sangat dinantikan oleh mereka yang agak jarang merasai suasana salji dan hanya hujan sahaja yang turun sebagaimana di Malaysia sudah merasai hujan). Tidak salah sekiranya saya mengatakan berkemungkinan rahmat Allah turunnya salji di Mu'tah ini kerana ramainya sahabat2 telah mendirikan rumah tangga untuk mencari redha Allah yang membawa kepada mawaddah wa rahmah. Tidak bermakna pada tahun lepas ia dikaitkan dengan dosa cinta melampaui batas syariat si bujang, mungkin ia bersangkut paut dengan dosa maksiatnya kepada Allah secara rohaninya.






No comments:

Post a Comment