There was an error in this gadget

Wednesday, November 21, 2012

Motivasi dari Abuya..



Hari ini aku di Jordan, menghirup udara dan menggali ilmu di bumi orang. Teringat abuya di masa lapangnya sering membawa kami menikmati pemandangan di tepi pagar duri Lapangan Terbang Sultan Azlan Shah, melihat dengan megahnya kapal terbang membelah dan hilang ditelan awan tanpa anak-anak kecil itu mengerti maksud sebenar yang ingin disampaikan.

Benar, ia adalah proses membina dan mencabar diri. Pernah abuya mencabar kami supaya suatu hari nanti kami mesti merasa menaiki pesawat untuk menimba ilmu di rantau orang. Abuya juga memujuk kami dengan menekan pedal minyak kereta sambil gear bebas seolah-olah kereta juga mampu terbang setelah merasakan keinginan kami menaiki pesawat adalah tidak mungkin. 

Tarikh keramat 22/11 adalah tarikh yang akan dan sentiasa diingati kami sekeluarga sebagai hari berkabung untuk abuya. Selingan malam itu aku berada di asrama kolej meraikan sahabat menang dalam badminton sebelum panggilan dari abang mengejutkan aku dari tidur, dan hujung minggu ini aku bersama dia akan dipilih mewakili batch dalam permainan badminton bagi sukan Feskei.

Tidak memikirkan kesedihan atas abuya tidak menghadiri kenduri kahwin, tapi aku sedih kerana tidak berkesempatan menuntut ilmu didikan anak darinya kerana barangkali dia lebih mengenali siapa aku dan zuriatnya.

Jika aku tahu saat ini abuya berada di hujung dunia sekalipun, nescaya pasti aku akan berhabisan harta dan meninggalkan segala urusan duniawi semata-mata mahu mencium tangan kasarnya dan peluk erat bertemu dengannya walau hanya sesaat.

Masih segar diingatan, dengan nada sayup di malam perjalanan pulang ke kampung untuk memberi penghormatan terakhir terhadap opah, abuya menarik khayalan kami dengan kalamnya “mak tak sempat melihat abang Zul pergi Mesir (sebelum keputusan ke Jordan diambil)”, kalam ini jugalah sering aku ulang setelah abuya juga turut tidak berkesempatan melambai abang dan aku di KLIA.

Belasungkawa allahyarham abuya 1958-2008.. al-Faatihah..

klik disini juga 

No comments:

Post a Comment