Thursday, October 7, 2010

Ilmu untuk tidur lena

 
Apa rahasia untuk mendapatkan tidur 7 - 8 jam yang nyenyak? Anda perlu pergi ke dapur dan menikmati satu atau dua dari 9 makanan di bawah ini. Makanan ini akan membantu merelaksasi otot yang tegang, menenangkan fikiran dan mengaktifkan hormon serotonin dan melatonin untuk membantu anda tidur lebih lena.

1. Kentang

http://giniann.files.wordpress.com/2007/03/jfi-potato.JPG

Sedikit kentang rebus atau kentang panggang di malam hari tidak akan menaikkan berat badan anda. Kentang membersihkan asid yang dapat mengganggu kinerja tryptophan di dalam tubuh.


2. Pisang

http://ayobertani.files.wordpress.com/2009/04/pisang.jpg

Pisang seperti ubat tidur semulajadi. Selain mengandung melatonin dan serotonin dalam jumlah kecil, pisang juga mengandung magnesium, bahan yang dapat merangsang relaksasi otot.


3. Teh Chamomile

http://www.preventionindonesia.com/files/article/photo/59280_chamomile%20tea.jpg

Teh Chamomile mempunyai kesan penenang yang dapat menurunkan stress fizikal maupun mental, membuat teh ini minuman yang sesuai untuk diminum sebelum tidur.


4. Susu hangat

http://www.uaekitten.com/goodies/hungry/esp4guys/nut02.jpg

Segelas susu hangat sebelum tidur dapat membantu tidur anda. Susu mengandung tryptophan, iaitu asid amino yang mempunyai kesan sedatif dan kalsium yang membantu otak untuk menggunakan tryptophan.


5. Madu

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjNOpeA9T3n5TzQ_2hF7Baxdd10oXuRj5Y_F2rokSh4-cOwr1n3uLTFT02tBHKgf6I4euFYg4rBWReL5Ji_GV58ieH3DLelAzRFJ9AZf5nHkt0aZbjYToWD1dfGSR3VQS_kck1xysHCtc93/s1600/Madu+Murni.jpg

Tambahkan madu sedikit di dalam susu atau teh anda. Gula dapat meningkatkan tenaga, tetapi dalam jumlah yang sedikit, gula dapat memberitahu otak anda untuk menurunkan kinerja orexin. Neurotransmiter yang berhubungan dengan kesedaran anda.


6. Oatmeal

http://happytailsspa-blog.com/wp-content/uploads/2008/10/oatmeal.jpg

Minum Oatmeal sebelum tidur adalah jalan tercepat untuk tidur kerana oatmeal merangsang pengeluaran melatonin di dalam tubuh pada malam hari.


7. Kacang Almond

http://anas.wap.sh/kacang2.GIF

Almond adalah kacang yang baik bagi kesihatan jantung. Tetapi almond juga dapat membantu tidur anda kerana mengandung tryptophan dan magnesium.


8. Flaxseed

http://www.kabarindo.com/photo/Flaxseed3.jpg

Flaxseed kaya asid omega-3 yang dapat membantu memperbaiki mood anda. Kunyah flaxseed ketika anda sedang mengalami stress atau depresi berat. Tidur Anda akan lebih nyenyak.


9. Roti Gandum

https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhclvS-Vp-n6Qlt2r35ZZP5HjAy7YV7Pz1ZMmBQo0eA8fDelKJiruVVn6_dbP8Dxys3JAVS39onT9Us62mjKv5vOKmjtiMLKQxTa54txrOF_rFD1NbJgOAlJja8LpXLLJxG9bPM-OmIBM66/s320/wheat-bread.jpg

Sepotong roti gandum dan teh akan merangsang insulin di dalam tubuh anda, yang berguna untuk membantu kinerja tryptophan untuk berinteraksi di otak. Dimana tryptophan akan diubah menjadi serotonin yang memberi tahu otak anda untuk tidur.

No comments:

Post a Comment