There was an error in this gadget

Thursday, October 7, 2010

Kenapa baju doktor warna hijau?kenapa tidak warna biru?

Warna putih yang digunakan adalah warna yang melambangkan kebersihan. Namun, seorang doktor berpengaruh menggantinya dengan warna hijau kerana menurut beliau warna hijau lebih nyaman apabila di pandang mata.
http://1.bp.blogspot.com/_Jid0OXYCqGY/S3AO235ry8I/AAAAAAAAAbE/bkJy10kncx8/s320/Mengapa+Dokter+Bedah+Menggunakan+Baju+Warna+Hijau.jpg
Walaupu sukar di jelaskan mengapa warna hijau jadi popular kereana alasan ini, hijau memang sesuai bagi doktor untuk melihat lebih baik di ruang pembedahan, kerana hijau adalah lawan dari warna merah dalam roda warna.
Menurut seorang ahli psikologi, melihat pada warna hijau dapat menyegarkan mata ahli bedah dalam melihat benda-benda bewarna merah, termasuk organ-organ tubuh yang berlumuran darah di masa pembedahan. Melihat warna merah terus menerus menyebabkan warna merah di otak memudar sentiviti terhadap variasi warna merah.
Alasan lainnya adalah, berfokus pada warna merah akan menyebabkan ilusi nofa berwarna hijau pada latar warna berwarna terang atau putih. Ini akan menggangu penglihatan doktor. Jika warna baju ahli bedah berwarna hijau, ilusi ini akan memudar dan tidak akan mengganggu penglihatan doktor.

1 comment: