Thursday, October 21, 2010

Coklat Cadbury?



3/30/2009 11:11:00 AM | Author: SahabatMusleem
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

Alhamdulillah, sekali lagi dipost. Tapi benda yang nak dipost ni penting Insya-Allah. Penting sangat²lah, untuk musleem. Hmm, pasal coklat Cadbury. Aha, tentu semua sahabat taukan coklat yang saya sebutkan ni. Sebut je Cadbury, rasanya orang yang tak suka makan pun tahu apa itu Cadbury? Diorang akan jawab, alah sejenis coklatlah. Sedap giler, ramai orang kate (termasuk saya, dulu²). Ish.. Ni yang membuatkan saya xsedap hati, dan nak post lagi pasal Cadbury nih. Dulu ade post sekali, tapi xdela detail. Hanya listkan aje. Lagipun, post yang dulu cousin saya yang pergi cek kat kedai². Cek apa? Cek ECode. ECode? Untuk apa cek ECode, dan ECode apa?

Jap², sebelum saya ceriter pasal ECode
nih saya nak tnya dulu. Adakah anda betul² tahu apa itu Cadbury? Ish, saje je soalan ni kan? Padahal, memang dah tahu pun kan? Tapi xpela, untuk meyakinkan lagi apa itu Cadbury dan macamane rupenya.. Saya letakkan gambarlah. Biar semua orang tahu apa itu Cadbury..
Searching......

Searching.......

Still searching...... (Via Yahoo Search)
Cadbury

Aha, dapat pun.. Biaselah, kalau searching macam² leh jumpa. Bukan setakat gambar je, artikel² pasal Cadbury yang kita xtahu pun ade. Aha, yang tu nantilah saya post. Ni just nak cerita pasal Cadbury dan apa yang terkandung dalam coklat ni berdasarkan ECode. Wallahua'lam.

Pada hari Sabtu yang lepas kalo xsilap saya, saya pergi ke sebuah Mini Mart lah. Sama dengan mak ayah dan adik². Sementara diorang mencari barang, saya pun sibuk nak cek ECode kat coklat² yang ade kat situ. Tapi sebelum tuh, senarai ECode memang saya dah print out. Senang nak bawa ke mana². Tergerak hati nak print out, sebab terbaca blog seorang sahabat post tentang minuman yang HALAM (Halal+Haram) diminum. Wallahua'lam. Padahal, minuman tu bersepah² jual kat kedai. Silap² ade tanda HALAL kat kotaknya. Itu, wallahua'lam lah. Sahabat² semua leh tengok artikel pasal ni kat sini ECode saya bawa kat mane² Insya-Allah, senang nak rujuk nanti. Saya ni salah seorang penggemar coklat, sedap! Tetapi disebalik kesedapan coklat Cadbury dan sesetengah coklat yang lain ni, ada benda yang kena ketahui dan kena ambil berat pasal hal ni. Jangan buat endah x endah je. Penting sebab ada kaitannya dengan darah daging kita. Kerana sesuatu makanan yang kita makan, akan menjadi darah daging kita. Bila kita makan makanan yang tidak bersih, maka ??? (Allah menjadikan manusia itu berakal, maka fikir²kanlah). Wallahua'lam.

Cek punye cek coklat kat Mini Mart tu, astaghfirullah, Cadbury ni sebenarnya kita (musleem) xleh makan.. Nak tahu x sebab apa? Sebab, cuba sahabat² semua pergi cek sendiri kat Isi Kandungan / Ingredient dibahagian belakang coklat tuh. Ish, ade tersenarai kod (ECode lemak babi) kat situ.. Ishh...Ya Allah selama ni aku memang suka makan coklat Cadbury ni. Sekarang baru nak alert dengan benda² macamni. Patutlah, apa kebaikan yang kita nak buat xjadi atau xde hati nak buat.. Wallahua'lam. Apa ECode yang ade kt ramuan² dia tu? Tak silap saya E476 ataupun E471.. Antara dua ni lah, xingat saya. Mane nak dapat ECOde ni wahai Julia? Aha, ni senarai ECode yang berkenaan tuh saya dapat drp email sebenarnya. Tahap mane kesahihannya, wallahua'lam. Yang penting kena hati² dengan makanan sekarang. Xmustahil kan zaman skrg ni, makanan dicampurkan dengan benda² yang Haram..Wallahua'lam!

E100, E110, E120, E140, E141, E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252,E270, E280, E325,E326, E327, E334, E335, E336, E337, E422, E430, E431, E432, E433,E434, E435, E436, E440,E470, E471, E472, E473, E474, E475,E476, E477, E478, E481, E482, E483,E491, E492, E493, E494, E495, E542,E570, E572, E631, E635, E904.

Huraian Untuk ECode

ECode ni, kalau boleh copy dan print outlah. Bukan untuk orang lain, tapi untuk diri kita sendiri juga, Insya-Allah. Bukan apa, memang banyaklah makanan sekarang ni yang xboleh makan tapi ade tanda logo Halal. Huh.. Confius! Tambah² coklat yang dari luar negara, ish. Baru² ni, cousin saya ada bagilah buah tangan coklat dari luar. Cepat² saya cek Ingredient, tengok² memang betul ade tersenarai juga ECode haram dimakan ni. Huhuh... Apa lagi, terus buang coklat tuh walaupun sedap. Huhu.. Berhati²lah dengan makanan yang kita nak makan ni. Kesannya nanti pada kita, paling penting bagi yang musleem lah. Jika makanan yang kita makan, tidak bersih maka doa' (senjata kita) tidak dimakbulkan oleh Allah SWT, solat kita cukup payah nak khusyuk dan macam² lagilah.. Wallahua'lam!

Jadi, sebagai musleem wajib bagi kita mencari sesuatu yang halal itu. Maka, jomlah kita sertai HPA (sempat lagi promo!). Walaupun HPA ni xkluarkan coklat lagi, tapi Insya-Allah lah akan keluarkan sebab aiskrim pun dah nak ade...Alhamdulillah, sama² kita doa'kan.

Jom Daftar MyHPAGroup

Wassalam,
SahabatMusleem

1 comment: